Begravningsantreprenörens ord
"Socialdemokrati, förändring och död" det låter som en begravningsentreprenör som varnar för att hans tjänster kan komma att behövas såvida socialdemokrater inte följer resan mot Mittens Rike. Jo det är temat för Jonas Morian och han tror på sin sak och konstaterar: "Frågan är om de som nu gnäller och verkar drömma sig tillbaks till en tid som oåterkalleligen flytt är beredda att förändras". Gnällfinklarna som förebådar partiets död är de som tror att "förändring är förnedring". En hel blogg utan en enda konkret uppgift vare sig om den egna profilen eller den vanskapta motståndarprofilen. Ja du kan konstatera själv på hänvisningen.
Vad avser källorna egentligen?
Jonas åberopar två källor för resonemanget, nämligen Katrine Kielos och Victor Bernhardtz båda intressanta skribenter bl.a. på Dagens Arena. Men hans citat är avhuggna och tolkade på sätt som enligt min mening inte stämmer med källan.
Utveckling av självbild inte genom utan trots samhällsförändring
Kielos tillskrivs åsikten "varje rörelse med självbilden att den måste utvecklas trots samhällsförändringarna och inte genom samhällsförändringarna, är dödsdömd.". Jag har inte hittat detta på nätet och bestämd hänvisning saknas. Oavsett detta så är uttalandet inte kristallklart. Men det går mycket väl att tolka så att "självbilden", lika med det politiska idéarvet, måste utvecklas i en självständig politisk analys oavsett hur samhället förändras. Detta då i kontrast till en dödsdömd rörelse som anpassat sin idébank med de samhällsförändringar som sker. Till mig säger detta: utgå från den ideologiska grunden och se vad du med detta kan göra i dagens samhälle. Och då har jag med minst två steg åt vänster fjärmat mig från en MP-isering av Socialdemokratin.
Våga den starka staten och utövande politisk maktJonas Morian har redan i sitt val av rubrik påverkats av Victor Bernhardtz "Socialdemokratin måste förnya eller dö" på Dagens Arena. Victor B åberopar i sin krönika bla den amerikanska sociologen Sheri Berman, som författat den hyllade The Primacy of Politics - Social democracy and the making of Europe's twentieth century: Om Berman har rätt finns det hopp för socialdemokratin. Svaret på vad den kan och bör göra blir att återgå till sin grundidé, att kapitalism kan och bör kontrolleras, för allas bästa.
Konkretisera det socialdemokratiska svaret
För svensk socialdemokrati borde det innebära en start på en debatt kring hur det socialdemokratiska svaret kan konkretiseras för att passa det tjugoförsta århundradet. - Till att börja med måste en modern socialdemokrati våga idén om den starka staten och den intervenerande politiska makten. Kapitalismen är större och snabbare än förut. Jaha? Då gör vi staten bredare och effektivare. 700 000 personer som idag arbetar saknar fast jobb. Jaha? Då omformulerar vi strukturerna för fackligt arbete, samtidigt som vi ser till att normen inom den del av arbetsmarknaden som bekostas med skatter är fast heltidsjobb.
Handlar inte om marsch mot mitten
Ingen tänkande människa ser detta som upprop för en marsch med Socialdemokratin mot Mittens Rike, där allt folk påstås befinna sig.
Visserligen säger Victor Bernhardtz som slutsats att det inte fungerar att blicka bakåt och i tid och otid prata om hur bra det var på Palmes tid. En ny tid är här, socialdemokratins centrala uppgift att sätta politiken i centrum består. Nu handlar det om att förnya eller dö.
Förnyelse genom klarläggande av idéarvetNej just det unken nostalgi är visserligen pysgott till surströmmingsklämman eller ålsoppan och supen och det skall vi unna oss men som sagt en ny tid är här. Men märk väl "förnyelsen" skall ske genom att klarlägga socialdemokratins centrala uppgift att sätta politiken i centrum. Den angelägna uppgiften blir alltså att se var samhällets insatser behövs och komma med förslag som skall avhjälpa brister.
Socialdemokratins program 1887
När vi valde en egen väg och frigjorde oss från den revolutionära delen av socialismen så formulerades Socialdemokratiens syfte i ett program för framtiden antaget den 26 april 1887.
... samtliga arbetsprodukter tillhöra samhället, d.v.s. alla dess medlemmar, med lika skyldighet för alla att arbeta och lika rätt för hvar och en att tillfredställa sina förnuftiga behof
... samhällets gemensamma egendom och ... det gemensamma arbetet samhälleligt regleras, så att arbetsvinsten används till allmän nytta samt fördelas tättvist
Rättvisa i samhället
Där finns också en rad konkreta krav på rösträtt, yttrandefrihet, föreningsrätt och progresssiv beskattning men också om hur man genom fördelning av vinsten av arbete åstadkommer en större rättvisa i samhället.
Eller i modern tappning: Betala skatt till det gemensamma efter förmåga och vård skola, omsorg och boende efter behov; det skall inte vara plånbokens tjocklek som avgör!
Ja, vad utgör då större rättvisa i dagens samhälle...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar