söndag 16 mars 2008

Socialförsäkringsministern står inte bakom regeringens förslag!!

I dag trodde jag inte mina ögon när jag vecklade ut morgontidningen. I dagens Sydsvenska 15/3 är rubriken för en intervju på ett helt uppslag med socialförsäkringsministern Christina Husmark Pehrsson (m): MINISTERN VILL INTE KÄNNAS VID SJUKFÖRSLAGET - "Det är en tjänstemannskrivelse. Jag står inte bakom den." Vad är nu detta? Man tar sig för pannan och undrar varthän är vi på väg och när går vi på grund? Kapten Reinfeldt ger order om alliansskeppets kosa men tjänstgörande styrman har satt upp fingret i luften och känt vart vindarna blåser samt styr åt ett annat håll. Men vart?

Sydsvenskan har i en rad artiklar granskat förslaget till nya sjukförsäkringsregler som regeringen skickat ut på remiss. Är du sjukskriven i mer än tre månader ska du omplaceras. Efter ett halvår tvingas du söka nytt jobb. Får du inget så är du hänvisad till socialen. Artiklarna har väckt mycket starka reaktioner och på några dagar har mer än 500 kommentarer kommit på nätet. Sydsvenskan har därför intervjuat socialförsäkringsministern Christina Husmark Person för att hon skulle kunna ge sin syn; intervjun finns i förkortad form på nätet.

Sydsvenskan konstaterar att i slutet av januari i år talade socialförsäkringsministern sig varm för det nya förslaget om sjukförsäkring. Då såg hon inga problem med att sjösätta det redan den 1 juli i år. Nu vill hon inte längre kännas vid förslaget. "Det är en tjänstemannaskrivelse. Jag står inte bakom den", säger hon. I intervjun förtydligar hon: "Skrivelsen är en tjänstemannaprodukt. Jag står bakom den så till vida att det är ett förslag i enlighet med intentionerna från regeringen. Men jag står inte bakom skrivelsen"

Läget förefaller säreget. Tjänstemännen på socialdepartement har alltså utformat ett förslag i enlighet med regeringens intentioner om förändringar i sjukförsäkringen som skickas ut på remiss med begäran om svar till socialförsäkringsministern. Men redan före remissvaren så vänder ansvariga ministern tummen ner för förslaget. Hon står inte bakom det som regeringen vill ha genomfört på sjukförsäkringsområdet. Eller vad menas egentligen? Hamnar även detta förslag i papperskorgen när allt kommer till kritan?

Inga kommentarer: