lördag 7 februari 2009

Daniel, släng inte bort din vänsterröst - den behövs för ett socialt Europa!

Hej Daniel, du har på din blogg skrivit att du inte tänker rösta i EU-valet.(http://blogg.aftonbladet.se/17360/perma/1108869/)

Jag förstår dig och jag har på min blogg kämpat länge för ett annat EU och mot att Lissabonfördraget godtogs utan att Lavallerierna ordnades upp i fackets favör. Senast skrev jag om detta för några dagar sedan (http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1754&blogg=29786).

Nu är läget som det är. Inom Europeiska socialdemokratin förbereder man sig för att framtvinga en ändring av utstationeringsdirektivet och införande av ett socialt protokoll (det som Kommissionen just gjort tummen ner för). Detta för att framtvinga att utländska arbetare inte diskrimineras och lönedumpning omöjliggörs. Strategin är att tvinga Kommissionen till ändring i detta genom framkasta misstroende mot Kommissionen eller dess ordförande om inte Parlamentets krav genomförs.

På längre sikt måste man se över fördragets marknadsliberal framtoning med fria rörligheter bl.a. för kapital och tjänster och ta in en skyldighet till avvägning mot de sociala rättigheterna bl.a. rätt till kollektivavtal och stridsåtgärder. Ja överhuvudtaget gör Unionen till ett socialt projekt och inte en tummelplats för kapitalister. EUs kvarnar kan med rätt lagstiftning t.o.m. användas för att tämja överdrivna yttringar av kapitalistisk girighet.

Kruxet Daniel, för att vi skall kunna genomföra dessa för enskilda medborgare viktiga ändringar behövs en stor vänstergrupp i Parlamentet. Det får vi inte om du avstår från att rösta och uppmanar andra att göra detsamma kan du tänka dig att tänka om? Tänk på vad som sker om du och andra vänsterungdomar avstår medan alliansungdomarna röstar!

Jag medger gärna att detta är ett långt perspektiv. Men på din hemsida såg jag att du är 20 år så om du röstar rätt så kommer du att få uppleva en förändring. Och jag skall rösta på socialdemokraterna i EU-valet för att så skall ske eftersom jag känner solidaritet med dagens röda ungdomar och vill att de skall få uppleva en bättre värld.

Rösta på socialdemokraterna i EU-valet!

Inga kommentarer: