måndag 26 januari 2009

Är det ett juste bidrag till fred att hindra andra att demonstrera? Att kasta ägg, flaskor och raketer?

Desperat sorg över hur människor beter sig
Jag anser att Israel som självständig stat har rätt att försvara sig på ett adekvat sätt. Jag anser att den lagligt utsedda regeringen har rätt att styra Gaza, rätt till öppna gränser mot omvärlden och tycker att blockad i syfte att strypa ett lands ekonomiska liv är en fientlig handling. Jag gråter när jag ser de hemska bilderna från civilas lidanden i Gaza och all förstörelse. Jag förstår inte hur de ledare är navlade som beordrar raketbeskjutning från bostäder och skolor och alltså gör civila mål till militära. Och jag förstår inte militärer som skjuter med moderna förstörelsevapen in i tätbebyggda bostadskvarter.

Strider mot all humanism
Är det ingen mer än jag som delar den desperata sorg över hur människor beter sig utan att kunna ta ställning? I detta virrvarr vägrar jag att på lösa grunder eller enkla slutledningar döma i ansvarsfrågan. Och jag skulle tro att ansvarsbedöningen utmynnar i flera svar...Dessutom så anser jag uttrycket öga för öga innefattar ett förhållningssätt som strider mot all humanism. Dessutom leder det till fortsatt krig.

Skall vi ha fred eller vad ..?
Därför vägrar jag att verka för suspension av handelsavtal och bojkotter och tycker det är skrämmande att antidemokratiska medel t.o.m. begagnas i Sverige mot vänner av olika sidor i konflikten i Mellersta Östern. Att här i Sverige hindra andra från att genomföra lagliga demonstrationer, kasta flaskor och skjuta raketer vad är det för stil. Eller ännu värre bränna moskéer eller synagogor. Vad är det för nazistfasoner som man ägnar sig åt. Är det inte dags för ett allvarligt samtal om var gränserna går i en demokrati. Skall vi arbeta för fred? Eller skall som i Nazityskland fascistiska ungdomar få föra ett gatans straffkommando mot oliktänkande.

Demonstration mot allt ömsesidigt våld
Därför vill jag i dag inte gå i en demonstration där jag riskerar att hamna bakom Hamas gröna flagg och anti-israeliska slagord och solidarisera mig med raketbeskjutning av Israel. Därför vill jag inte demonstrera under den blåvita davidsstjärnan för vad kallas Israels rätt till självförsvar och därmed solidarisera mig med vad på cyniskt språk kallats "övervåld" och blockad av Gaza. Däremot skulle jag vilja gå i en demonstration mot allt ömsesidigt våld för fredssamtal, fredsarbete och naturligtvis en undersökning av brott mot krigets lagar eller annan internationell rätt. Men en sådan juste demonstration har jag ännu inte sett uppropet till.

Inga kommentarer: