onsdag 29 september 2010

Arbetsgivarnas hejduk tror sig fortfarande representera löntagare

DNs bedrägeri
I går skrev jag bloggen Dagens Nyheters bedrägeri mot läsarna - presenterar arbetsgivarexpert och aktiv folkpartist såsom "f.d. TCO-anställd" . Den handlade om folkpartisten och arbetsgivarexperten Ulf Öfverberg som istället åberopade sin tidigare ställning som talskrivare åt TCO-ordföranden Sture Nordh, dvs det kan ha varit ett ”smart” drag av Dagens Nyheter för att få Öfverbergs synpunkter att framstå som kritik ”innifrån” fackföreningsrörelsen. Jag hänvisar till min artikel. Nu har jag fått epost från Ulf.Ofverberg@almega.se och Almega är som de flesta vet arbetsgivarorganisationen för tjänsteföretagen. Inte minst härav ä’r det klart att Öfverberg bytt sida. Mejlet lyder

Så här det:
Jag slutade på TCO i vintras och började på Almega i februari. Aktiv folkpartist har jag alltid varit. Funderingarna kring att skriva artikeln om TCO har jag burit med mig i två års tid. Jag visste att TCO hade en S-koppling då jag började där 2004/2005 men det jag fick se och höra under min tid där (först som kommunikatör/analytiker och sedan som talskrivare och stöd till ordföranden) gjorde att jag helt enkelt blev förbannad och besviken.
Jag har egentligen inga problem med LO:s bindning eftersom den är öppen och demokratiskt beslutad på LO-kongresserna. Däremot kan jag ha synpunkter på den av andra skäl, och det har man ju rätt att ha även som icke-socialdemokrat, anser jag. Men TCO är något annat; organisationen säger sig vara partipolitiskt obunden men är det i praktiken inte. Det tycker jag är ett stort problem. Jag skrev inte min artikel i egenskap av anställd på Almega eller som folkpartist, däremot som f d anställd på TCO. Det var just för att INTE blanda ihop rollerna som jag undertecknade som jag gjorde.
Dessutom är jag vänsterliberal och vän av facket och den svenska modellen för arbetsmarknaden, vilket jag skrivit om tidigare i olika sammanhang.
Det känns en smula olustigt att bli anklagad för att gå Näringslivets intressen eftersom det är en aning ovant för mig. Jag har alltid ansetts och anses snarare som vänster i mitt eget part, Folkpartiet. Jag hör till dem som anser att man ska göra skillnad på person och sak så långt det går, eftersom allt annat inte är intellektuellt hederligt. Jag tycker en hel del av mina kritiker inte har gjort det sedan i går. Kritisera gärna det jag skriver och argumenterar för, men försök inte att se konspirationer där de inte finns.
Vänligen
/Ulf Öfverberg


Mitt svar är:

Hej Ulf,
Du tycks ha vaknat som en prins på ärten vid verkligheten att du är anställd hos arbetsgivarna och alltså påstås ”gå Näringslivets intressen”. Hur det kan vara ”en aning ovant” för dig är en gåta eftersom det naturligtvis var ett medvetet val att gå över från arbetstagarsidan till arbetsgivarsidan. Dina argument så som jag granskade dem i min bloggartikel förefaller dessutom vara direkt tagna ur olika artiklar och yttranden från Svenskt Näringsliv och de borgerliga, regeringstrogna tidningarna, inte minst DN och SvD. Men om du gått och ältat detta under två år och varit ”förbannad och besviken” så var det väl tur att DNdebatt förbarmade sig över ditt alster. Debattredaktören blev förmodligen också glad över att delta i maskeraden av den liberala debattören och arbetsgivarexperten såsom f.d. TCO-anställd eftersom det stämde bättre med deras försök att så ”inre” splittring i fackföreningsrörelsen. Och du medverkade ju snällt. Men när du har pretentioner på att någon - jag upprepar någon enda - skall tro på ditt ärliga uppsåt eller ens faktiska möjlighet att sitta på tre stolar samtidigt så satsar du alltför högt.



Eftersom pallen i mitten innebär en motpartsställning till den till höger saknar ens ditt brev i denna del trovärdighet. Och detta även om du anser dig vara vänster i det i Högerregeringen ingående Folkpartiet. Och även om du mot förmodan skulle kunna sitta på alla pallarna samtidigt så kunde du inte byta huvud och hjärta, vilket med önskvärd tydlighet framgår av din text.
Eftersom du är politiker så tror jag inte heller på att du är så naivt världsfrånvänd att du på allvar menar att arbetstagarorganisationer inte ofta skulle ha gemensamt tankegod med SAP eftersom det är ett parti med en samhällsanalys som tydligt utgår ifrån de anställdas perspektiv. Du måste ju nu ha närmare information om det massiva stöd och de stora hemliga bidrag högerregeringen inhöstar via Moderaterna. Det kanske skulle var något att bita i för en vänsterliberal? Du kunde ju börja forska i varför Högerregeringen med FPs goda minne hade så bråttom med att försämra A-kassan och de offentliga försäkringssystemen, bara som ett tanketips!

Jag har inte alls angripit person utan just kritiserat de framförda åsikterna som His Masters Voice, närmast med tanke på Svenskt Näringsliv.

När du som seglat under falsk flagg börjar tala om intellektuell hederlighet då blir det skrattretande. Ulf, jag tror inte ett smack på vad du skriver. Almega skulle aldrig ha anställt dig om du var så korkad och naiv som utger dig för.
Med vänliga hälsningar
Bo Widegren

Inga kommentarer: