fredag 3 september 2010

De borgerliga tidningarnas valkompasser nedvärderar S-frågor

Tidningarnas ”valkompasser” är rena lurendrejeriet. Och de har ett speciellt syfte. Att lura dig som väljare. S-synpunkter är nämligen klart nedvärderade.

Hur kan jag då påstå något sådant?


Vänstersocialdemokrat
Jag gjorde testerna på hemsidorna för Sveriges Radio och Sveriges Television, som är identiska, Dagens Nyheter(http://www.dn.se/nyheter/valet2010/reinfeldt-pensionarer-far-fortsatt-hogre-skatt-1.1163913), Sydsvenskan (riksdagsvalet) och Svenska Dagbladet (http://www.svd.se/nyheter/politik/valet2010/reinfeldt-fick-forsvara-sitt-styre_5242493.svd). Utslaget hade en gemensam nämnare nämligen att jag finns på vänsterkanten bland de Rödgröna. Public sevice-kompassen gav ett tillförlitligt intryck med ett stort antal frågor och resultatet ger klart vid handen att jag är en vänstersocialdemokrat. Jag gjorde testet fler gånger för att vara på säkra sidan.

Partier
Kompass V S MP KD FP C M
SR+SvT 85 83 78 29 24 31 17
DN 74 58 69 18 17 16 15
SydSv 75 50 62 14 16 28 10
SvD 85 52 68 9 8 22 6

Felvisande test i de borgerliga tidningarna
Men sedan börjar det konstiga. De borgerliga tidningarnas test gav ett otillförlitligt intryck redan genom det mycket begränsade antalet frågor, i några bara en bråkdel av SR/SvT-testet.
Övriga siffror antyder att de borgerliga tidningarna ”trollat bort” frågor som skulle ha gett ett klart socialdemokratiskt utslag. Och så är det med alla de borgerliga tidningarna.

Min slutsats är att DN, Sydsvenskan och Sv D medvetet konstruerat ett test som skall förringa väljarens preferenser för Socialdemokraterna. Om du är vänsterväljare, så pröva själv får du se!

Inga kommentarer: