lördag 6 juni 2009

Fredrik Reinfeldt fick hålla valtal i P 1 dagen före EU-valet

Jag högaktar P1 som varit den enda tillförlitliga nyhetskällan när man ser till alla borgerliga och kommersiella media. EKOT är där en god grund för nyhetsinhämtade. En av Ekots mest kända och skickliga journalister, vars intervjuer jag inte gärna missar, hade i dag 6/6 - dagen före valdagen i EU-valet och efter slutdebatterna i SVT och SR - inbjudit Fredrik Reinfeldt för lördagsintervju.

Tomas Ramberg låter i referatet på SRs hemsida påskina att man egentligen talade om EU-parlamentarikernas löner se http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2886458. Detta var visserligen en fråga men som avhandlades på någon minut. Resten av den 31minuter långa intervjun, som också sändes i repris på bästa sändningstid på kvällen, bredde Fredrik Reinfeldt ut sig om alla de aktuella frågorna i EU-valdebatten, såsom fildelning, borgerlighetens fria vårdval, moderaternas syn på skatter, försvar av svenska bankers rovdrift i Lettland mm och med avslutningen "Jag hoppas att jag får LO-medlemmar att rösta blått!" .

Innehållet i intervjun, som inte var utan sting p.g.a. Tomas Rambergs skicklighet som intervjuare, var naturligtvis inget att säga om om man bara ser till innehållet. Men att

* sända den dagen före valdagen då de flesta som var obestämda skulle bestämma sig
* efter det att slutdebatterna hållits och alltså ingen korrigering i samma medium kunde ske
* framträdandet fick karaktär av valtal med en artig utfrågare, vilket gav intryck av en typ av valtal
* att programmet sändes kl 13 och sedan i repris på kvällen gav karaktär av en slags upprepad valappell i slutspurten
* och detta från moderatledaren som fungerat som främsta vallokomotiv på den borgerliga kanten

det är inte bara ett brott mot public service objektivitetsprincip utan förbannat omdömeslöst såsom ett otillbörligt verkande i slutspurten inför EU-valet.

Trots att jag tycker mycket om Ekot och Tomas Ramberg har jag funnit det så anmärkningsvärt att jag underställt saken Granskningsnämnden.

Inga kommentarer: