lördag 23 oktober 2010

När religionen tillåts regera så närmar vi oss medeltiden.

Katolsk/europeisk samvetsfrihet
I människor och tro i P1 diskuterade en ny Europarådsresolution om ökad samvetsfrihet främst aktualiserat p.g.a. strävanden från de konservativt/katolska Europa . Enligt resolutionen, som visserligen bara är rådgivande, men i alla fall sägs följande: inte bara vårdpersonal utan hela vårdinstitutioner får vägra utföra aborter.


  • "Ingen person, sjukhus eller institution ska kunna tvingas, hållas ansvarig eller diskrimineras på något sätt för att man vägrar utföra, underlätta, assistera eller utföra abort" eller
  • "någon handling som kan orsaka döden för ett mänskligt foster eller embryo,"
Påverkas svensk abortliberalitet?
Deltagarna i radiosamtalet var Åsa Regnér, RFSU, Christina Doctare, läkare och kristdemokrat och Kristina Gemzell, gynekolog. Redaktionen hade ställt följande frågor: Hur påverkas den abortliberala svenska sjukvården av resolutionen? Var bör man dra den etiska gränsen mellan fostrets rätt till sitt liv och kvinnans rätt till sin kropp och hur hör hälsopolitik och religionsfrihet samman? Både Åsa Regnér och Kristina Gemzell sade sig förlita sig på socialministerns budskap att resolutionen inte skulle innebära någon förändring i svensk lagstiftning eller hälsopolitik. Detta eftersom man redan nu hanterade frågan praktiskt så att läkare eller sjukhuspersonal som anförde religiösa betänkligheter fördes över på andra arbetsuppgifter.


Abortmotståndare från Frankrike och Tyskland demonstrerar i Strasbourg. Foto: Christian Lutz/AP

Överlämar kvinnor till klåpare och riskerar kvinnors hälsa.
Men båda Regnér och Gemzell beklagade resolutionen som kommer att förvärra läget för kvinnor i andra delar av Europa. I vissa länder finns inte ens personal att utföra det begränsade antal aborter som motiveras av hänsyn till moderns liv eller våldtäkt. I Polen utförs exempelvis 400 aborter på detta villkor medan man beräknar att ca 150.000 aborter utförs av läkare på fritiden eller av icke medicinsk kunniga mot hög betalning och med betydande risk för livshotande komplikationer. Annorlunda ansåg Christina Doctare, som helt bortsåg från att resolutionen huvudsakligen avsåg just aborter och menade att detta borde tas som en mer allmän diskussion om samvetsfrihet inom sjukvården. Hon anförde frågor om vård i livets slutskede, ekonomiska aspekter på osedvanligt dyr vård och upprätthållande av liv vid för tidigt födda eller skadade foster osv. Därför välkomnade hon reslutionen.

Är Doctare verkligen läkare?
De saker Doctare anförde är i och för sig intressanta och nödvändiga samtalsämnen men resolutionstexten avser t.o.m. ordagrannt abort, varför Doctares försvar framstår som svammel i avsikt att lägga ut en dimridå. Och varför argumenterar hon emot abortfriheten? Som läkare är hon huvudsakligen känd för ett förtjänstfullt arbete om våldtäkter på Balticum. Men hennnes huvudsakliga verksamhet är inte som läkare utan ledande företrädare för Katolicismen och Kristdemokraterna med kristen sexualmoral, kristen familjesyn och motstånd mot homosexuella äktenskap som huvudingredienser . Hon var en stiftarna tillsammans med Tuve Skånsberg av den religiösa tankesmedjan Claphaminstitutet. Liksom Skånsberg har hon också kandiderat till både riksdag och EU-parlament för KD. Hon är katolik och har av Påven tilldelats värdighet av Dam av Den Heliga gravens av Jerusalem riddarorden.

Hur arbetar en propagandist?
När man vill se hur Christina Doctare arbetar som propagandist finns ett tydligt exempel. Uppropet Bevara äktenskapet mellan man och kvinna, som hon undertecknade, inleds med följande ord:
FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna säger att familjen, byggd på äktenskapet mellan man och kvinna, utgör ”den naturliga och grundläggande enheten i samhället och äger rätt till skydd från samhället och staten” (artikel 16).
men FNs förklaring lyder
Artikel 16
1. Fullvuxna män och kvinnor har rätt att utan någon inskränkning med avseende på ras, nationalitet eller religion ingå äktenskap och bilda familj. Män och kvinnor skall ha samma rättigheter i fråga om äktenskaps ingående, under äktenskapet och vid dess upplösning.
2. Äktenskap får endast ingås med de blivande makarnas fria och fulla samtycke.
3. Familjen är den naturliga och grundläggande enheten i samhället och har rätt till samhällets och statens skydd.

Halvsanningar och hälsorisker
Hela uppropet bygger alltså på ett falsarium eftersom Artikel 16 avser att skydda lika rättigheter i äktenskapet, att samtycke föreligger samt att familjeenheten hur den än är utformad har rätt till samhället skydd.    I abortdebatten försöker Doctare - på samma sätt som med innehållet i artikel 16 - blanda bort korten i abortdebatten genom att tala om en massa annat.
Det katolska EU har infört en rekommendation där sjukvården skall kunna avsäga sig ansvaret för kvinnors hälsa även när det gäller abort och överlämna dem till okunniga klåpare med skumraskbetalningar. När religionen tillåts regera så närmar vi oss medeltiden. Att religionen är på marsch framgår f.ö. av Annika Ström Melins artikel i DN Krock i kunskapssyn.

Inga kommentarer: