tisdag 26 januari 2010

Moderater hånar sjukskriven och säger att hon är lat

Sjuk påstås inte vilja försörja sig och sina barnTvå moderater försvarar 25/1 i Aftonbladet de nya sjukförsäkringsregelerna under rubriken "'Sjuka' Alexandra vill inte försörja sig själv" (http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article6483262.ab). Det är riksdagsmännen Helena Rivière och Gunnar Axén, båda i socialförsäkringsutskottet. Akexandra som är mamma med tre små barn att mätta är sjukskriven sedan länge och skrev i Aftonbladet 15/1 om sin ångest (http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article6431136.ab) för att helt plötsligt p.g.a. de av högerregeringen införda stupstockarna bli utförsäkrad: "I dag har det jag fasade för hänt. Mitt skyddsnät är borta. Säkerheten om att jag kan sätta mat på bordet åt mina barn är borta. Jag vet inte längre när jag nästa gång kan hämta ut mina mediciner. En del av mig som människa har försvunnit helt enkelt. Jag bor inte längre kvar på samma ställe, hyran i hyresrätten blev för hög. För vem vet när jag får pengar nästa gång?"

Socialförsäkringen är just ett skyddsnät i välfärdssamhället
Moderaterna hånar henne för att hon när hon är sjukskriven ser socialförsäkringen som sin säkerhet, sitt skyddsnät. De påstår att Alexandra inte kan tänka sig "några möjligheter till ett vanligt friskt verksamt liv utanför sjukförsäkringen". De har t.o.m. mage att utan att känna henne påstå att hon "inte är särskilt intresserad av att få möjlighet att försörja sig själv och sina barn... utan vill vara kvar i sjukförsäkringen, ha sin försörjning därifrån och gå fri från krav". Man hävdar att det är ett hyckleri som omgärdar begreppet ”sjuk”.

Reinfeldts/Schlingmans käpphäst: vi är lata och vill leva på bidrag
Ja, visst är det ett hyckleri i sjukförsäkringsdebatten. Men hyckleriet är förlagt till högerregeringen. Redan tidigt när Reinfeldt/Schlingman gav ut boken om "det sovande folket" så talade de om att välfärden "inte fick avse något utöver svältgränsen... för att inte ge folk en 'falsk trygghet'", Med socialdemokrati får man ett "mentalt handikappat folk" och "fuskare som smart anpassar sig till bidragssystemen". Detta har senare förfinats så att begreppet "bidragslinjen hånfullt blivit högerregeringens namn på välfärdsstaten. Men av taktiska skäl så kramar man völfärdsstaten samtidigt som man underminerar den bl.a. genom de helt ogenomtänkta stupstockarna i sjukförsäkringen.

Generella stupstockar är cyniskt och oresonligt och omänskligt
Och Helena Rivière och Gunnar Axén har lärt av Reinfeldts/Schlingmans bok: När Alexandra blir orolig inför den moderata framtiden så är hon bekväm" eller rent av för lat för att vilja försörja sig. För moderater och deras borgerliga kolleger handlar det helt enkelt om lättja eller fusk. Jag hoppas alla ser tydligt vad det är för människosyn som präglar de borgerligas framfart. Man kan mycket väl tänka sig att reformera sjukförsäkringen, framförallt genom att öka möjligheter till rehabilitering men också genom olika former av individuell prövning. Men att helt plötsligt införa generella stupstockar som medför att sjuka blir utförsäkrade eller får ångest för sin och sina barns framtid är cyniskt och oresonligt och omänskligt.

Inga kommentarer: