söndag 29 november 2009

Arbetsgivarna på spelmarknaden i årets avtalsrörelse

Intrång i min upphovsrätt
Vad står på spel är en spännande rubrik särskilt när den illustreras av ett stapeldiagram där Sverige står som god fyra när det gäller hög ungdomsarbetslöshet. Vem som står bakom reklamen framgår inte. Den har insprängts mellan min text och "kommentarer" på min Passagenblogg (http://blogg.passagen.se/bwlogg-mediaosamhalle)och är ytligt sett utformad på ett sätt som gör att texten mycket väl kan uppfattas som något jag jag står bakom. Den är nästan kvadratdecimetern stor, i färg och det finns ljud och rörlig bild i annonsen. Bara detta gör att det kan ifrågasättas om reklamannonsen är i strid med Passagens upplåtelse av bloggutrymmet till mig. Eftersom den förändrar hela bloggens karaktär av seriös vänsterkommentar med färgglatt tingeltangel så funderar jag också på om reklamingreppet utgör ett intrång i min upphovsrätt till bloggtexten.

Vadstarpaspel med Bejeweled
Vadstårpåspel-reklamen varvas med King.coms annons för det "populära" spelet Bejeweled 2. Ja, från min blogg finns faktiskt en knapp "SPELA NU" som leder direkt till det underbara spelet där man kan vinna "3.500.000 kr varje dag". Så om du kreativt trycker på knappen så kan du varva din läsning av mina politiska analyser med att spela bort dina pengar. Nog är väl detta för magstarkt. Jag ser det som en grov kränkning mot mig och det budskap som frambärs på min blogg.

Vad är det egentligen som står på spel
Går man in på hänvisningen www.vadstarpaspel.se VAD STÅR PÅ SPEL är ett "nytt TV-program som belyser frågor med koppling till konjunktur, avtalsrörelse och sysselsättning. Här kan du varje dag följa med i nyheter, reportage och studiosamtal med spännande gäster från akademi, näringsliv, fackföreningsrörelse och politik", allt under ledning av Lena Smedsaas, tidigare politisk kommentator på annonsfinansierade TV4. Det låter ju vid första påseendet bättre en den rena speluppmaningen.

Vem är den stora stygga vargen?
I förtexten talar man om att 2010 års avtalsrörelse berör 3,3 miljoner löntagare i både näringslivet och inom offentlig sektor. Utfallet kommer påverka företagens förutsättningar och de offentliga finanserna. Som ett påpekande att det kan vara riskabelt med för stora krav i avtalsrörelsen så sägs att det "kan även få direkta effekter på din boränta, ditt jobb, din pension". Det är vad som står på spel! När man söker förklaringen till att ingenting står om rekordhöga aktieutdelningar eller fantasi bonusar och höjda löner för företagarna och deras direktörer så hittar man längst ned i finstilt: VAD STÅR PÅ SPEL finansieras av Svenskt Näringsliv.

Regerar den med tjockast plånbok även bloggvärlden?
Så även i bloggvärlden så regerar den tjockaste plånboken. Man har helt enkelt köpt sig utrymme på en vänsterblogg och Passagen har tydligen villigt sålt min spalt. Förresten gamblingföretag och Svensk Näringsliv vad skiljer dem åt? Det handlar för båda om att spelet skall tillgå med av dem som huvudaktörer uppsatta regler. Och vinsterna fördelas på deras villkor.

Inga kommentarer: