onsdag 17 december 2008

Skall vi släppa reklamdyngan fri?

NY radio- och tvlag - förslag
Flera reklamavbrott i teve och större flexibilitet för hur reklamavbrott får placeras i program. Det blir konsekvenserna om AV-utredningens förslag till ny radio- och tevelag blir verklighet. Vadå AV? Jo audivisuell! Betänkandet lämnades till regeringen på måndagen. Utredaren, Allmänna reklamationsnämndens chef Lottie Nordling, sammanfattar förslaget till ny radio- och tv-lag så här: Vi har tagit små men många steg i en liberalare riktning. Allt enligt DN i dag 16 dec.

Fritt fram för kommersen
"Större flexibilitet" och "steg i en liberalare riktning" är det någon som får en tanke om vad som döljer sig bakom detta? Jo, just det: Fler reklamavbrott i teveprogram och fler sätt att placera kommersiell annonsering. Man skall helt enkelt lämna fältet fritt med några mindre regeleringar för de kommersiella bolagen.

Klåfingrigt EU vill gynna reklammakarna på vår bekostnad
Det hela har sin grund i att klåfingriga EU nu vill ösa in skiten i våra vardagsrum fast det uttrycks något annorlunda i Direktivet om audiovisuella medietjänster utan gränser . Direktivet syftar till att anpassa och modernisera de gällande bestämmelserna om bl.a. television och reklam. Ändringen motiveras främst med att man vill ta "hänsyn till den tekniska utvecklingen och till den förändrade strukturen på den audiovisuella marknaden". Syftet är också att "minska den börda som de nuvarande bestämmelserna innebär för leverantörerna av audiovisuella tjänster och underlätta finansieringen av det europeiska audiovisuella innehållet". Enkelt uttryckt man vill gynna reklammakarna på vår bekostnad.

Kraftig liberalisering av reklamrgelerna
Nu har alltså Lotty Nordling lett utredningen för att lägga fram ett förslag till ny radio-och tvlag innebärande en kraftig liberalisering av reklamreglerna. "Nu lägger vi ett golv för en framtida standard för att stärka de kommersiella kanalernas konkurrenskraft", säger Lotty Nordling. Varför de kommersiella kanalernas konkurrenskraft skall stärkas anges inte. Inte heller talas om ett rimligt tak! Men ni är faktiskt skyldiga oss tittare dessa svar. Vill vi verkligen ha en tillvaro snuttifierad av oväsentligheter och vill se i form av en massa reklam? Och med vad rätt skall allt i från Pampers till trosklädda damer få invadera våra hem? Jo, det har EU bestämt!!

Fler reklamavbrott säger utredaren
Dagens krav på minst 20 minuter mellan reklaminslag avskaffas. "Det betyder generellt fler reklamavbrott", säger Lottie Nordling. Undantagna är långfilmer, gudstjänster, barnprogram och nyhetsprogram. Men i filmer och nyhetsprogram förlängs tiden till 30 minuter. Däremot vill utredaren behålla mängden reklam på i dag maximalt 12 minuter per sändningstimme. Detta som redan nu är upprörande irriterande ökas alltså; Kravet bör vara att inget program får avbrytas utan reklam hänvisas till pauser mellan programmen. Precis som på bio, i tidningar eller böcker där en pågående framställning inte avbryts av reklam.

Sport bara i halva rutan - reklam i andra halvan!!
Nya former av reklam och annonsering ska bli tillåtna. Vid exempelvis sportevenemang ska sponsorer och annonsörer via delad tv-skärm kunna visa reklam parallellt med själva evenemanget. Det gäller naturligtvis underhållning och annat också. Förutsättningen för den större flexibiliteten är att reklamen inte skadar programmens integritet och värde eller rättighetshavarnas rättigheter. Man kan verkligen fråga sig hur tänjbara dessa begränsningar är om man inte kompletterar med en bestämmelse om att avtal som begränsar upphovsrätten i dessa avseenden inte är bindande.

Strängare om alkohol
De fall där utredaren vill ha en strängare skrivning än EU gäller reklam för alkohol, tobak och läkemedel som ska vara fortsatt helt förbjudna. Produktplacering förbjuds utom i filmer, tv-serier, sportprogram och lättare underhållning. Där produktplacering förekommer ska den tydligt redovisas, och i program som riktar sig till barn under 12 år blir det totalförbud. Att redovisning avkrävs är bra och bör spelas upp före programmet som en varning vidare bör åldern för både reklam och produktplacering höjas för program riktade till ungdomar under 15 år eftersom mognad i dessa avseenden inte inträder så tidigt och reklamen kan orsaka föräldrar ekonomiska svårigheter.

Även beställ-TV skall fyllas med reklam
Ett större steg tar utredaren när hon föreslår reglering av beställ-tv. Tjänster som TV4 Anytime och SVT Play är i dag inte reglerade i lag. Nu makas de in under radio- och tevelagens bestämmelser om programinnehåll och reklam. Detta borde inte tillåtas utan samma regler att reklam får vara i början eller efter och under förutsättning att tittaren har möjlighet att spela över reklamen.



Motivet är att de kommersiella kanalerna skall ta över
Nej, det finns ingen anledning att släppa reklamen fri för att bättra på finansieringen av de kommersiella kanalerna. Det är oskick att en framställning i bild eller text får avbrytas av oväsentligheter. Filmen eller texten eller bilden har ju ett budskap och det är ett existensiellt övergrepp att avbryta detta med snuttar om palmolivetvålar, trosor som kan fungera som mensskydd eller potensmedel blandat med strumpor och kläder från Dressman.

Skärp istället tv- och radiolagen
Hör ni hur absurt detta är? Och det är den marknadsliberala överbyggnaden av detta EU som högerkrafterna vill få oss att svälja. Upp till kamp för en respekt för kulturutbudet där reklamen sätts på plats, nämligen som pausutfyllnad. Om radio- och tvlagen skall ändras så bör den skärpas så vitt avser reklam. Sätt grimma på den kommersiella framfarten!

Inga kommentarer: