lördag 21 mars 2009

Lotta Gröning tycker att jag anklagar henne utan grund!

Journalisten Lotta Gröning har kritiserat mig: Hej Bo, jag ser att du i diverse inlägg anklagar mig för att förtala Mona Sahlin i Aftonbladet. Eftersom jag tycker att det är grova anklagelser vore du bra om du kan tala om när jag förtalat henne och vad jag sagt. Jag håller på att analyserar debattklimatet och demokratin inom rörelsen och det vore bra om du kan ta fram exempel på när jag enligt dig i tidningen förtalar partiledaren. Det vore jättesnällt och jag ser att du själv varnar avsändare för kränkande kommentarer. Därför hoppas jag att du hjälper mig. /Vänliga hälsningar
Lotta Gröning

Förra bloggen handlade om samröret mellan högerregeringen och arbetsgivarna och det var till den som Lotta Grönings kommentar står att läsa. Dessförinnan skrev jag om Dags att gräva ner allt som söndrar och gräva upp stridsyxan för en röd EU-seger! och Borgarmedias förvanskning av nyheter. Men inte i någon framställde jag några "grova anklagelser" mot Lotta Gröning. Dessvärre gillar jag en del friska inlägg som Lotta Gröning kommit med men vet att jag i något sammanhang nämnt henne vid namn för kommentarer om Mona Sahlin. Jag minns faktiskt inte sammanhanget och har inga sådana där fina sökmotorer. Men får man tro en sökning på Googles på Gröning så borde det ju finnas en del att ta på vid en självrannsakan. Men det är ju inte mitt problem.

Jag svarar:

Hej Lotta,

ärligt talat så minns jag inte bakgrunden till det som skulle vara de "allvarliga anklagelser" som du pratar om. Därför får jag väl svara litet mer allmänt om "debattklimatet och demokratin inom rörelsen" nu i valtider.

Jag förmodar att jag tillhör vad du kallar "mobben" inom socialdemokratin, alltså de som bestämt sig för att du hatar Mona och inte vill ha henne som partiledare". Bakgrunden är väl en del ganska gamla uttalanden som bekräftades av utsnitt ur din bok om Mona Sahlin, som byggts på i dina AB-kommentarer.

Jag vänder mig emot den bild du ger av läget att det inte skulle pågå ett drev mot Mona och att hon granskas precis som andra makthavare. Är man som jag på grund av bosättnimngen i södra Sverige tvungen att - förutom AiP och Efterarbetet - ha Sydsvenskan (och DN) som dagstidningar så vet man att du har fel. Det förekommer ett fruktansvärt drev med rent ojusta skriverier senast toppade med I väntan på politik, Ombytta roller, båda DN, Ett stort misstag, I väntan på två val osv osv. Den borgerliga pressen med över 100 dagstidningar och 3 miljoner dagsex hamrar in sitt allianspositiva och vänsternegativa budskap mot 16 vänstertidningar med 600.000 ex, varav AB är den största.

T.o.m. i vänsterpressen läser man då inte ett försvar av Mona Sahlin, exempelvis att SAP månar om demokratin och alltså i rådslag bestämmer politikens innehåll medan högeralliansen vant sig vid toppstyrning, ibland så att inte ens de egna riksdagsmännen hänger med. Och var hittar man den grundläggande genomlysningen av av Anders Borgs i och för sig skickligt framlagda dunster? Ja, man skulle rent av kunna gå så långt att man säger att media är i vart medskyldiga till den badwill som drabbat Mona Sahlin.

Jag har själv tyckt att partiledningen när det gällde ratificeringen av Lissabonfördraget innan man hade konsekvensutredningen på bordet var i grunden fel. Men nu måste vi drygt 3 månader före ett val sluta leden och sluta älta det gamla. Vi måste se till att vår röstsedel får så många röster som möjligt. Det gäller att skaffa en röd majoritet i EU-parlamentet som kan driva fram ändringar i utstationeringsdirektivet och driva fram ett annat socialt Europa än det marknadsliberala jippo för kapitalister som f.n. råder. Och sedan är det bara något år kvar tills det avgörs om vi skall få en annan regering i Sverige eller fortsätta med de fyras gäng.

Jag menar inte att detta skall få oss att tveka att diskutera politikens innehåll. Däremot undrar jag om vi inte skall se på hur vi uttrycker oss om vår partiledare. Valen framöver handlar ju faktisk inte om Sahlin eller Reinfeldt (som de borgerliga trendmakarna vill göra det till) utan om en fortsatt högerpolitik eller en socialdemokratiskt ledd regering.

Med vänliga hälsningar

Bo

Inga kommentarer: